גלים أمواج חדשות כיף

חתונתו של יעקב

חתונתו של יעקב {{{en:'back',he:'חזרה',ar:'الرجوع'}[Unit.Lang] || 'חזרה'}}
חתונתו של יעקב1חתונתו של יעקב2מקור האגדה3סדר הסיפור4ברחל בתך הקטנה5מידה כנגד מידה

מקור האגדה

חתונתו של יעקב
חתונתו של יעקב לירון חדד

"וַיֶּאֱהַב יַעֲקֹב אֶת רָחֵל וַיֹּאמֶר אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה" (בראשית כט, יח)

בשְׁבִיל שֶׁאֲנִי יוֹדֵעַ שֶׁאַנְשֵׁי מְקוֹמְךָ רַמָּאִים, לְפִיכָךְ אֲנִי מְבָרֵר עֲסָקַימבאר את העניין מפורשות, שלא יהיה מקום לטעות או לרמאות עִמְּךָ:

"אֶעֱבָדְךָ... בְּרָחֵל" – בְּרָחֵל וְלֹא בְּלֵאָה,

"בִּתְּךָ" – שֶׁלֹּא תָּבִיא אַחֶרֶת מִן הַשּׁוּק וּשְׁמָהּ רָחֵל,

"הַקְּטַנָּה" – שֶׁלֹּא תַּחֲלִיף שְׁמוֹתָן זוֹ בְּזוֹ.

 

"וַיְהִי בָעֶרֶב וַיִּקַּח אֶת לֵאָה בִתּוֹ וַיָּבֵא אֹתָהּ אֵלָיו" (שם שם, כג)

אֲפִלּוּ אַתָּה נוֹתֵן אֶת הָרָשָׁע בַּחֲמוֹר שֶׁל חָרָשִׁיםשולחן שעליו עושה הנגר את מלאכתו. ופירוש הביטוי: אין מה לעשות כנגד הרמאי אֵין אַתָּה מוֹעִיל מִמֶּנּוּ כְּלוּם.

 

"וַיֶּאֱסֹף לָבָן אֶת כָּל אַנְשֵׁי הַמָּקוֹם וַיַּעַשׂ מִשְׁתֶּה" (שם שם, כב)

כִּנֵּס כָּל אַנְשֵׁי מְקוֹמוֹ,

אָמַר לָהֶם: יוֹדְעִים אַתֶּם שֶׁהָיִינוּ דְּחוּקִים לְמַיִם, וְכֵוָן שֶׁבָּא הַצַּדִּיק הַזֶּה לְכָאן נִתְבָּרְכוּ הַמַּיִםמסורת אגדית היא שעם הגעת יעקב לחרן החלה הבאר לשפוע מים בלא הפסק.

אָמְרוּ לוֹ: וּמָה רְצוֹנְךָ?

אָמַר לָהֶם: אִם אַתֶּם מְבַקְּשִׁים אֲנִי מְרַמֶּה אוֹתוֹ וְאֶתֵּן לוֹ אֶת לֵאָה, שֶׁהוּא אוֹהֵב הַרְבֵּה אֶת רָחֵל, וְיַעֲשֶׂה אֶצְלְכֶם שֶׁבַע שָׁנִים אֲחֵרוֹת.

אָמְרוּ לוֹ: עֲשֵׂה כִּרְצוֹנְךָ.

אָמַר לָהֶם: תְּנוּ לִי מַשְׁכּוֹנוֹתערבונות שֶׁאֵין אֶחָד מִכֶּם מְפַרְסֵם אוֹתִימגלה את התוכנית.

נָתְנוּ לוּ מַשְׁכּוֹנוֹת.

הָלַךְ וְהֵבִיא בָּהֶם יַיִן וְשֶׁמֶן וּבָשָׂר.

וּלְפִיכָךְ נִקְרָא שְׁמוֹ "לָבָן הָאֲרַמִּי", שֶׁרִמָּה בְּאַנְשֵׁי מְקוֹמוֹומכר את ערבונותיהם במקום להחזירם להם.

 

כָּל אוֹתוֹ הַיּוֹם הָיוּ מְשַׂמְּחִין אוֹתוֹ.

כְּשׁהֶחֱשִׁיךְ אָמַר יַעֲקֹב לָהֶם: זוֹ מָה הִיא?שאלת יעקב לפשר השמחה הגדולה הנמשכת גם בלילה

אָמְרוּ לוֹ: אַתָּה גָּמַלְתָּ חֶסֶד בִּזְכוּתְךָ, גַּם אָנוּ נִגְמֹל חֶסֶד עִמְּךָ. הָיוּ מְקַלְּסִין לְפָנָיו וְאָמְרוּ: הָא לַיָּאלכאורה קריאות שמחה בארמית (ופירושן "זו לאן?"), ולמעשה ביקשו לרמוז ליעקב שבלאה מדובר, הָא לַיָּא!

לָעֶרֶב בָּאוּ הַבַּחוּרִים וְכִבּוּ אֶת הַנֵּרוֹת.

אָמַר לָהֶם: זוֹ מָה הִיא?

אָמְרוּ לוֹ: מָה אַתָּה סָבוּר, שֶׁאָנוּ פְּרוּצִיםחסרי בושה בעניינים שבינו לבינה כְּמוֹתְכֶם?

 

כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה הָיָה קוֹרֵא לָהּ "רָחֵל" וְהִיא עוֹנָה לוֹ, בַּבֹּקֶר – "וְהִנֵּה הִיא לֵאָה" (שם שם, כה).

אָמַר לָהּ: מָה רַמָּאִית בַּת רַמַּאי! וְלֹא הָיִיתִי קוֹרֵא לָךְ "רָחֵל" בַּלַּיְלָה וְאַתְּ עוֹנָה לִי?

אָמְרָה לוֹ: יֵשׁ סוֹפֵרמורה שֶׁאֵין לוֹ תַּלְמִידִים?

לֹא כָּךְ הָיָה קוֹרֵא לְךָ אָבִיךָבשעה שהתחזה יעקב לעשו ולקח את בכורתו (בראשית כז) "עֵשָׂו" וְאַתָּה עוֹנֶה לוֹ?

הבא